woensdag 16 augustus 2017

De Route 66 19

Het is weer droog en bewolkt. laat het dat maar blijven. Nog een klein stuk en de R 66 zit er op. Ik rijdt al snel de staat Missouri uit en Illinois in. Als ik over de Mississippi kom ga ik net over de brug de eerste afslag er af. Staat daar ook nog net een politiepet met een radarpistool. Ik was al aan het remmen en reed al niet zo hard. Maar op het moment dat je hem ziet is het al te laat. Dan heeft deze pet al je snelheid gecontroleerd. Maar niets aan de hand. Ik ga er hier af om naar de Old Chain Of Rock Bridge te gaan kijken. Eerst nog over deze brug en dan een stukje  landweg en dan ben ik er.







Deze in 1929 gebouwde brug heeft in het midden een 22 graden knik. Dit was nodig om de brug op vaste rotsbodem te kunnen bouwen. Van 1936 tot 1965 was deze tolbrug onderdeel van de R 66 route.


Het laatste stuk door Illinois tot net voor Chicago wat er mij nog rest.

Als je rechtsonder in de hoek op dat knopje drukt dan hoor je het nummer "Get Your Kicks On Route 66" van Bobby Troup. Nog nooit van gehoord. Ik ken deze muziek van de Rolling Stones. De brug zelf is niet meer berijdbaar. Alleen te voet of met de fiets. 


Even pauzeren op dit old stukje R 66.


Ja die hadden we nog niet gehad. De VW golf in de grond gegraven. Hoe kom je er op.



Zowat een week geleden zag ik via Facebook dat het museum Country Classic Cars afgebrand was. Hier kom ik nu langs want het ligt ook langs de R 66. En daar hoef ik niet te gaan kijken. Er is zijn heel veel mooie auto's  verloren gegaan.



Verder gereden naar Litchfield en dan kom ik langs dit mooie oude Shellstation.

Ja en nu?

Ook Moeder Maria heeft een plaatsje gevonden. Al  vanaf 1959 is deze beschermvrouw langs de R 66



Ja Amsterdam staat er ook bij. Nog 8011 km te gaan.

In Elkhart is het bijna uitgestorven.


Maar ze hebben er wel een onderdelenwinkeltje van tuinmachines van het merk Simplicity. Echt ouderwetswinkeltje.


De Mill was een broodjeszaak annex restaurant langs de R 66. Nu een museum.

En dan kom ik deze fietser tegen. Even stoppen en praten. Hij komt uit Estland en is van New York naar Washington aan het fietsen. Ja je moet er maar zin in hebben. En hij is op 31 Mei aangekomen en nu nog niet halverwege. Maar het is me ook wel ver. Waar je al niet zin in hebt. Om te slapen heeft hij een hangmat bij en belt gewoon ergens aan met het verzoek of hij dan in de tuin mag overnachten. Dikwijls krijgt hij er dan ook nog een bord eten bij verteld hij. Nou goede reis en succes gewenst.

Ieder zijn eigen weg weer vervolgd. Staat deze toren nou zo scheef of ligt dat aan mij.


Het reclame beeld voor Bunyons Hot Dogs. Het stond eerst in het plaatsje Cicero maar is verhuisd naar het plaatsje Atlanta.


Regelmatig verlaten huisjes en gebouwtjes langs de route.




Ik rijd een heel stuk langs een oud stuk R 66 waar men er aan een kant een fietspad van gemaakt heeft.

Met rustplaatsje.

En natuurlijk hoort de politie er ook bij. Dit is de eerste motorpolitiepost.



Als ik verder rijdt kom ik door Pontiac. En daar is veel te zien. Lincoln staat al te wachten.

He jij. Wel uitkijken met oversteken.


Kijk dit is nog eens een blitse camper.



Er zat zelfs een leuk meisje in die van alles wist te vertellen over de artiest (Bob Waldmire) die hem gebouwd had en er de R 66 mee op en neer reed.


De bestuurderstoel die is ook prima.

Nog wat plaatjes uit Pontiac. Prachtig al die muurschilderingen. Ja toch. Niet dan.







Ik ben bijna aan het einde van de R 66 bij Chicago. Nog een klein stukje met nog een paar dorpjes.


Het pompstation in Dwight. Tot 1999 in gebruik geweest.

De eigenaar heeft een nieuw tankstation gebouwd bij de Interstate en dit aan de gemeente geschonken. En die hebben het opgeknapt en een museum functie gegeven.


Van Dwight rijdt ik naar Gardner.





Ik ben nu in de voorstad van Chicago en hier wordt het verkeer een puinhoop. Voor mij heb ik de route 66 gereden en in Chicago zelf ga ik niet zoeken. Het is hier veel te druk met allemaal wegwerkzaamheden. Het regent dat het giet maar het koelt eigenlijk niet af.  Morgen ga ik het plaatsje Holland zoeken. Over dit stuk R 66 heb ik 3 dagen gedaan.


1 opmerking:

  1. Hoi Peter,

    Ik was halverwege dit verslag en toen knal ik per abuis internet uit. Ik had een foto opnieuw uitvergroot en wilde die weer sluiten met het kruisje en klikte toen in de haast het verkeerde kruisje aan.
    Dus opnieuw:

    Wat apart dat zij een knik in een brug hebben gemaakt. Was het niet eenvoudiger en goedkoper om die brug gewoon recht te maken? Wat zou de reden geweest zijn voor die knik?
    Is dat iets Amerikaans om een knopje bij een brug te maken waar muziek uit komt. Wie verzint zo iets?
    Als ik jou was zou ik eens wat voorbeeldfoto s op face-book plaatsen met voertuigen half in de grond. Eens kijken of er hier ook van die figuren rondlopen die daar wat in zien. Hollanders doen meestal alleen maar iets als ze er rijker van worden, niet als het alleen maar geld kost. Dat lijkt Amerikanen niet te deren, wel?
    Jij schrijft dat er een museum is afgebrand met oude klassieke auto s. Die foto s lijken meer bedrijven die zijn ingestort van ellende. Ik zie geen brandsporen.
    Dat plaatje van dat Shell-station kan zo in een brochure. Wees dus zuinig op je foto s. Wie weet brengen ze nog eens geld op.
    Ja, moeder Maria is beschermvrouw van veel projecten, o.a. ook Lieve vrouw in Den Bosch in de kathedraal.
    Dat winkeltje was ook wel handig als je V-snaar stuk is, niet?
    Jeetje, die fietser, je moet er maar zin in hebben. Hij liever dan ik.
    Die toren heeft wel wat weg van de toren van Pisa. Misschien proberen ze ook wel toeristen te lokken. Jij bent er tenslotte ook al langs gereden.
    Wat zonde van al die verlaten huisjes die nu in vervallen staat zijn. Sommigen waren best mooi.
    Wel fijn voor jou hè, dat ze je eerst waarschuwen voor de politie en dan pas de echte op je afsturen. Is weer goed afgelopen begrijp ik.
    De foto s uit het plaatsje Pontiac zijn ook mooi, zeker die muurschilderingen. Van sommigen dacht is eerst dat het echte deuren en mensen waren. Pas toen ik de foto s uitvergrootte zag ik het verschil.
    Die Camper-Vrachtauto is wel een leuke uitvinding. Jammer dat ze er binnen zo n zooi van gemaakt hebben. Als ze dat een beetje netjes hadden gehouden en een beetje fatsoenlijk hadden onderhouden hadden ze nu een mooi museumstuk gehad. Dit ding moet je waarschijnlijk niet proberen te verplaatsen. Echt jammer.
    Die rode auto in dat museum die vind ik ook mooi. Daar zie ik mezelf op zondag wel mee door de dorpjes rijden met zo n 40 km per uur. Heerlijk koel.
    Het was weer een leuk verslag met veel wisselende foto s. En ik ben weer een beetje bij.Heb je nog geen heimwee?

    Ik wens je nog veel reisplezier.
    Heel veel groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen